Typy uszkodzeń pojazdów na aukcjach samochodowych w USA

Na aukcjach w USA spotkasz wiele różnych typów uszkodzeń – od drobnych kosmetycznych po poważne szkody całkowite. Choć wszystkie auta wystawiane są jako uszkodzone, w praktyce wiele z nich wymaga tylko lekkiej naprawy. W Stanach Zjednoczonych koszty robocizny są bardzo wysokie, dlatego firmy ubezpieczeniowe często decydują się na sprzedaż auta zamiast jego naprawy. Nie trzeba się więc od razu obawiać słowa "uszkodzony". My polecamy skupiać się wyłącznie na pojazdach z konkretnymi, łatwymi do naprawy typami uszkodzeń.

AO - ALL OVER (Uszkodzenia obejmujące całą powierzchnię)

Pojazdy w tej kategorii mają uszkodzenia, które rozciągają się na dużą część lub całą powierzchnię pojazdu. Może to obejmować zarówno karoserię, jak i elementy wnętrza. Tego typu uszkodzenia są zazwyczaj wynikiem uderzeń, wgnieceń lub zarysowań na różnych częściach pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Wgniecenia i zarysowania na dachu, masce, drzwiach, zderzakach
  • Zniszczenie lakieru na dużej powierzchni
  • Uszkodzenia strukturalne, które obejmują szerokie obszary nadwozia

Ryzyko: Naprawa uszkodzeń tego typu jest kosztowna, ponieważ obejmuje cały pojazd, a niektóre uszkodzenia mogą wymagać wymiany dużych elementów, takich jak pokrycia blacharskie, zderzaki czy panele drzwiowe. Koszt lakierowania oraz przywracania pełnej sprawności może być znaczący.


BC - BIOHAZARDOUS/CHEMICAL (Uszkodzenia spowodowane materiałami niebezpiecznymi/chemicznymi)

Pojazdy z tą kategorią uszkodzeń miały kontakt z substancjami chemicznymi lub biologicznymi, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia. Może to obejmować wycieki substancji toksycznych lub biologicznych, inne uszkodzenia, które mogą wymagać specjalistycznego czyszczenia, obrażenia lub nawet śmierć człowieka.

Typowe uszkodzenia:

  • Wycieki chemikaliów, paliw, olejów, kwasów
  • Zanieczyszczenie wnętrza pojazdu niebezpiecznymi substancjami chemicznymi lub krwią
  • Uszkodzenia karoserii spowodowane reakcjami chemicznymi (np. korozja wywołana przez substancje chemiczne)

Ryzyko: Takie uszkodzenia mogą wymagać kosztownego czyszczenia i dekontaminacji pojazdu, aby przywrócić go do stanu używalności. Ponadto, usuwanie materiałów chemicznych może wiązać się z dodatkowymi kosztami związanymi z ochroną zdrowia i środowiska.


BE - BURN - ENGINE (Pożar silnika)

Uszkodzenia spowodowane przez pożar silnika są poważnym zagrożeniem dla pojazdu. Mogą obejmować zarówno części mechaniczne, jak i elektryczne, które zostały zniszczone lub uszkodzone w wyniku ognia.

Typowe uszkodzenia:

  • Spalenie silnika, w tym komponentów takich jak tłoki, zawory, głowica silnika
  • Uszkodzenia układu paliwowego (np. wycieki paliwa, spalenie przewodów paliwowych)
  • Zniszczenie instalacji elektrycznej w silniku (np. przewody, alternator, akumulator)

Ryzyko: Uszkodzenia po pożarze silnika są często nieodwracalne, a naprawa tego typu może wymagać całkowitej wymiany silnika lub innych kluczowych elementów. Koszt naprawy może być bardzo wysoki i czasochłonny, w zależności od stopnia zniszczeń.


BI - BURN - INTERIOR (Pożar wnętrza pojazdu)

Uszkodzenia wnętrza pojazdu spowodowane pożarem. Tego typu uszkodzenia mogą obejmować tapicerkę, elementy wyposażenia wnętrza, a także elektronikę i układy klimatyzacji, które zostały zniszczone przez ogień.

Typowe uszkodzenia:

  • Zniszczenie tapicerki, foteli, wykładziny i paneli wnętrza
  • Spalenie elementów elektrycznych i elektronicznych wnętrza (np. radio, klimatyzacja)
  • Uszkodzenie poduszek powietrznych i innych systemów bezpieczeństwa

Ryzyko: Naprawa pożaru wnętrza wymaga często wymiany tapicerki, elementów wyposażenia oraz systemów elektronicznych. Koszty naprawy mogą być znaczne, zwłaszcza jeśli ogień uszkodził kluczowe elementy wnętrza.


BN - BURN (Pożar)

Ogólny opis pojazdu, który uległ uszkodzeniu w wyniku pożaru. Może to obejmować uszkodzenia zarówno silnika, jak i wnętrza pojazdu. Tego typu uszkodzenia mogą dotyczyć różnych części pojazdu, a ich zakres zależy od intensywności ognia.

Typowe uszkodzenia:

  • Zniszczenie silnika, układu paliwowego lub wnętrza
  • Uszkodzenie karoserii w wyniku działania wysokich temperatur
  • Uszkodzenie przewodów elektrycznych, instalacji oraz akumulatora

Ryzyko: Pożar może powodować rozległe uszkodzenia, które są trudne do naprawienia. Naprawa takich uszkodzeń może wymagać wymiany całych zespołów pojazdu, co czyni takie pojazdy trudnymi do przywrócenia do pełnej sprawności.


CC - CASH FOR CLUNKERS (Program „Cash for Clunkers”)

Pojazdy, które zostały zgłoszone do programu „Cash for Clunkers”, są zazwyczaj pojazdami starszymi, które zostały wymienione w ramach programu rządowego w zamian za dotacje na zakup nowych pojazdów. Takie pojazdy były zazwyczaj w złym stanie i nie nadawały się do dalszego użytkowania.

Typowe uszkodzenia:

  • Zniszczenie elementów mechanicznych i strukturalnych pojazdu
  • Uszkodzenia silnika, układu napędowego, układu hamulcowego
  • Wysokie zużycie komponentów

Ryzyko: Pojazdy z programu „Cash for Clunkers” często wymagają kosztownych napraw lub całkowitej wymiany wielu elementów, co może przekroczyć wartość pojazdu.


DH - DAMAGE HISTORY (Historia uszkodzeń)

Pojazdy z tą kategorią mają za sobą poważne uszkodzenia w wyniku wypadków lub innych zdarzeń. Historia napraw powinna być dokładnie sprawdzona, aby ocenić zakres uszkodzeń i ich wpływ na funkcjonalność pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Uszkodzenia strukturalne, które mogą obejmować zgięcie ramy lub podwozia
  • Poważne uszkodzenia silnika, skrzyni biegów, zawieszenia
  • Naprawy wykonane w wyniku wcześniejszych wypadków lub kolizji

Ryzyko: Pojazdy z historią uszkodzeń mogą wiązać się z ryzykiem ukrytych problemów, które mogą ujawniać się po zakupie. Naprawy wykonane w przeszłości mogą nie być wystarczająco solidne, co może prowadzić do dalszych problemów mechanicznych.


FD - FRAME DAMAGE REPORTED (Uszkodzenia ramy zgłoszone)

Pojazdy z uszkodzeniami ramy, które mogą mieć poważny wpływ na bezpieczeństwo i integralność konstrukcyjną pojazdu. Uszkodzenie ramy często wynika z wypadków, które powodują wygięcie lub złamanie konstrukcji pojazdu, co może wpłynąć na jego zdolność do bezpiecznej jazdy.

Typowe uszkodzenia:

  • Zgięcie lub złamanie ramy pojazdu
  • Uszkodzenia punktów mocowania zawieszenia, silnika, lub innych elementów nośnych
  • Uszkodzenia spowodowane wypadkami czołowymi lub bocznymi

Ryzyko: Naprawa uszkodzeń ramy jest kosztowna i trudna. Wymaga użycia specjalistycznych narzędzi do prostowania ramy, co wiąże się z wysokimi kosztami. Pojazdy z poważnymi uszkodzeniami ramy mogą być nieopłacalne do naprawy.


FR - FRONT END (Uszkodzenia przedniego końca)

Uszkodzenia przedniego końca pojazdu obejmują zderzak, maskę, chłodnicę, reflektory i inne elementy znajdujące się z przodu pojazdu. Często wynika to z wypadków czołowych, kolizji z przeszkodami lub innymi pojazdami. Ten typ uszkodzeń jest jednym z najczęściej spotykanych na aukcjach samochodów z USA.

Typowe uszkodzenia:

  • Uszkodzenie zderzaka, reflektorów i maski
  • Zgniecenie lub uszkodzenie chłodnicy
  • Zniszczenie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego w przedniej części pojazdu

Ryzyko: Naprawy frontu mogą być kosztowne, zwłaszcza jeśli uszkodzenia sięgają elementów konstrukcyjnych lub mechanicznych. Warto dokładnie przeanalizować zdjęcia oraz raporty, ponieważ nie wszystkie szkody są od razu widoczne. Zaletą jednak jest łatwa dostępność części zamiennych i stosunkowo prosta naprawa, jeżeli nie doszło do uszkodzenia poduszek powietrznych lub ramy.


HL - HAIL (Uszkodzenia spowodowane gradem)

Uszkodzenia spowodowane opadami gradu mogą dotyczyć głównie karoserii pojazdu. Hail damage występuje w wyniku uderzeń twardych kul gradu, które mogą powodować wgniecenia na dachu, masce, drzwiach i innych częściach pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Wgniecenia na dachu, masce, drzwiach i innych częściach nadwozia
  • Pęknięcia lub zarysowania na powierzchni lakieru
  • Uszkodzenia elementów wnętrza, jeśli grad był wyjątkowo duży

Ryzyko: Uszkodzenia spowodowane gradem są stosunkowo łatwe do naprawienia, ale ich naprawa wiąże się z kosztami związanymi z usuwaniem wgnieceń i lakierowaniem. Często jednak nie wymagają wymiany części, co sprawia, że koszty naprawy są mniejsze niż w przypadku poważniejszych uszkodzeń.


MC - MECHANICAL (Uszkodzenia mechaniczne)

Uszkodzenia mechaniczne dotyczą podzespołów pojazdu, które odpowiadają za jego napęd, jazdę i bezpieczeństwo. Mogą obejmować uszkodzenia silnika, skrzyni biegów, układu zawieszenia czy układu hamulcowego.

Typowe uszkodzenia:

  • Awaria silnika (np. uszkodzenie tłoków, zaworów, głowicy)
  • Uszkodzenia układu napędowego, np. skrzyni biegów, dyferencjałów
  • Problemy z zawieszeniem, np. uszkodzone amortyzatory, sprężyny, łożyska

Ryzyko: Naprawy uszkodzeń mechanicznych są zazwyczaj kosztowne, szczególnie jeśli dotyczą głównych komponentów, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Często wymagają wymiany dużych elementów, co może prowadzić do wysokich kosztów napraw. Dodatkowo, uszkodzenia mechaniczne to zawsze kot w worku – na zdjęciach zazwyczaj nie widać faktycznego zakresu problemu, dlatego ryzyko zakupu takiego auta jest znacznie większe.


MN - MINOR DENTS/SCRATCHES (Drobne wgniecenia i zarysowania)

Pojazdy w tej kategorii mają niewielkie wgniecenia lub zarysowania, które nie mają wpływu na strukturalną integralność pojazdu. Takie uszkodzenia są często wynikiem drobnych kolizji lub uszkodzeń, które nie zagrażają bezpieczeństwu pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Drobne wgniecenia na drzwiach, masce lub zderzakach
  • Zarysowania na karoserii, które mogą wymagać polerowania lub malowania
  • Uszkodzenia lakieru, które nie wpływają na strukturę pojazdu

Ryzyko: Naprawy drobnych wgnieceń i zarysowań są stosunkowo tanie i mogą być łatwo wykonane przez specjalistów. Koszt naprawy zależy głównie od rozległości uszkodzeń, ale jest znacznie niższy niż w przypadku poważniejszych uszkodzeń mechanicznych czy strukturalnych.


NW - NORMAL WEAR (Normalne zużycie)

Pojazdy z tą kategorią mają uszkodzenia związane z normalnym zużyciem, które występuje w wyniku długotrwałego użytkowania pojazdu. Może to obejmować zużycie tapicerki, opon, klocków hamulcowych oraz innych elementów eksploatacyjnych.

Typowe uszkodzenia:

  • Zużyte opony, klocki hamulcowe, elementy zawieszenia
  • Wytarte lub zużyte tapicerki siedzeń, kierownicy, pedałów
  • Utrata mocy lub wydajności w wyniku naturalnego zużycia silnika

Ryzyko: Uszkodzenia wynikające z normalnego zużycia są zazwyczaj łatwe i niedrogie w naprawie. Warto jednak pamiętać, że takie samochody często są wystawiane przez osoby prywatne, którym nie udało się sprzedać auta w tradycyjny sposób. Może to świadczyć o tym, że pojazd nie przedstawia dużej wartości lub nie cieszy się zainteresowaniem na rynku.


PR - PARTIAL/INCOMPLETE REPAIR (Częściowa lub niepełna naprawa)

Pojazdy, które zostały częściowo naprawione, ale nie zostały przywrócone do pełnej sprawności. Naprawy mogą obejmować tylko część uszkodzeń, co może prowadzić do konieczności przeprowadzenia dalszych prac naprawczych.

Typowe uszkodzenia:

  • Naprawy, które zostały przeprowadzone tylko częściowo (np. naprawione tylko elementy nadwozia, bez naprawy mechanicznych uszkodzeń)
  • Zostawienie niekompletnych napraw lub problemów, które wymagają dalszej interwencji

Ryzyko: Zakup pojazdu z częściową naprawą może wiązać się z koniecznością dodatkowych napraw, co podnosi całkowity koszt naprawy pojazdu. Może także prowadzić do odkrycia ukrytych uszkodzeń, które nie zostały wcześniej zauważone.


RJ - REJECTED REPAIR (Odrzucona naprawa)

Pojazdy, które przeszły naprawy, ale zostały uznane za niezadowalające przez specjalistów lub właścicieli. Często naprawy zostały wykonane w sposób nieprofesjonalny lub użyto niedostatecznej jakości części zamiennych.

Typowe uszkodzenia:

  • Niedbałe naprawy, które nie przywracają pełnej funkcjonalności pojazdu
  • Użycie tanich, niskiej jakości części do naprawy
  • Problemy, które występują po zakończeniu napraw, np. uszkodzenia silnika, układu hamulcowego

Ryzyko: Zakup pojazdu z odrzuconymi naprawami może wiązać się z dużym ryzykiem. Naprawy wykonane w sposób niezadowalający mogą prowadzić do poważniejszych problemów w przyszłości, a koszt naprawy może przewyższyć wartość pojazdu.


RO - ROLLOVER (Przewrócenie)

Pojazdy z uszkodzeniami po przewróceniu zazwyczaj doświadczają poważnych zniekształceń nadwozia i podzespołów. Uszkodzenia takie mogą obejmować elementy nadwozia, ramy, a także wewnętrzne systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne, które mogą zostać aktywowane w wyniku przewrócenia.

Typowe uszkodzenia:

  • Zgięcie lub złamanie ramy pojazdu
  • Poważne uszkodzenia nadwozia (dach, drzwi, błotniki)
  • Uszkodzenia układu hamulcowego, zawieszenia i innych elementów mechanicznych
  • Uszkodzenia wnętrza pojazdu, np. pęknięcia w desce rozdzielczej, uszkodzenia tapicerki

Ryzyko: Uszkodzenia powstałe w wyniku przewrócenia pojazdu mogą być bardzo kosztowne w naprawie, a czasem naprawa nie przywraca pełnej sprawności pojazdu. Dodatkowo, w takich pojazdach może występować poważne uszkodzenie układu bezpieczeństwa, co może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkownika.


RR - REAR END (Uszkodzenia tylnej części pojazdu)

Uszkodzenia tylnej części pojazdu mogą obejmować zderzaki, światła, ramę i inne elementy konstrukcyjne. Zwykle są wynikiem kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą z tyłu pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Uszkodzenie tylnego zderzaka, świateł i błotników
  • Zgniecenie tylnej części ramy pojazdu
  • Problemy z układem wydechowym lub zawieszeniem tylnym

Ryzyko: Naprawa tylnej części pojazdu może być kosztowna, zwłaszcza w przypadku uszkodzeń strukturalnych ramy lub innych kluczowych elementów. Zaletą jednak jest łatwa dostępność części zamiennych i stosunkowo prosta naprawa, jeżeli nie doszło do uszkodzenia poduszek powietrznych lub ramy.


SD - SIDE (Uszkodzenia boczne)

Uszkodzenia boczne pojazdu mogą wynikać z kolizji bocznych, uderzeń w przeszkody lub innych wypadków. Zwykle dotyczą drzwi, nadkoli, błotników i innych elementów karoserii.

Typowe uszkodzenia:

  • Uszkodzenia drzwi, wgniecenia lub pęknięcia w nadkolach
  • Uszkodzenia progów i linii bocznej pojazdu
  • Zniszczenie elementów układu zawieszenia bocznego

Ryzyko: Uszkodzenia boczne są zwykle mniejsze niż te na przodzie lub tyle pojazdu, ale mogą wiązać się z wymianą elementów karoserii. Uszkodzenia boczne mogą również dotyczyć strukturalnych elementów pojazdu, co może prowadzić do wysokich kosztów naprawy.


ST - STRIPPED (Usunięte części)

Pojazdy w tej kategorii mają usunięte kluczowe elementy, takie jak silnik, skrzynia biegów, elementy wnętrza czy systemy elektroniczne. Często są to pojazdy po kradzieży lub rozbiórce, w których brakuje istotnych podzespołów.

Typowe uszkodzenia:

  • Brak silnika, skrzyni biegów, elementów wnętrza
  • Brak układu elektronicznego, systemów bezpieczeństwa
  • Usunięcie części zawieszenia lub innych elementów mechanicznych

Ryzyko: Zakup pojazdu z usuniętymi częściami może prowadzić do konieczności zakupu nowych podzespołów, co znacząco zwiększa koszt naprawy. W takich pojazdach należy liczyć się z koniecznością przeprowadzenia kompleksowej naprawy lub wymiany brakujących elementów.


TP - TOP/ROOF (Uszkodzenia dachu)

Uszkodzenia dachu pojazdu mogą wynikać z wypadków, opadów gradu, przewrócenia lub innych zdarzeń. Zniszczenie dachu może wpłynąć na strukturalną integralność pojazdu oraz bezpieczeństwo użytkowników.

Typowe uszkodzenia:

  • Wgniecenia, pęknięcia i uszkodzenia blachy na dachu
  • Uszkodzenie szyberdachu lub systemów dachu otwieranych elektrycznie
  • Zniszczenie uszczelek, które mogą prowadzić do przecieków woda

Ryzyko: Uszkodzenie dachu może być kosztowne do naprawy, zwłaszcza jeśli wpłynęło na strukturę pojazdu. Wymiana elementów dachu lub naprawa uszkodzeń może wiązać się z wysokimi kosztami i czasochłonnymi pracami.


UK - UNKNOWN (Nieznane uszkodzenie)

Takie samochody mają nieznane uszkodzenia lub brak informacji o stanie pojazdu. Może to oznaczać, że pojazd był uszkodzony w sposób, który nie został jednoznacznie sklasyfikowany.

Typowe uszkodzenia:

  • Brak szczegółowych informacji na temat rodzaju uszkodzenia
  • Uszkodzenia, które nie zostały odpowiednio sklasyfikowane lub opisane przez sprzedawcę

Ryzyko: Zakup pojazdu z nieznanym uszkodzeniem wiąże się z ryzykiem. Nieznane uszkodzenia mogą prowadzić do poważnych problemów technicznych, które będą wymagały kosztownej naprawy. Zawsze warto przeprowadzić dokładną inspekcję pojazdu przed zakupem. Taki typ uszkodzeń to zawsze kot w worku.


UN - UNDERCARRIAGE (Uszkodzenia podwozia)

Uszkodzenia podwozia obejmują uszkodzenia elementów nośnych, takich jak rama, zawieszenie, układ hamulcowy czy układ wydechowy. Często wynikają z wypadków lub kolizji z przeszkodami na drodze.

Typowe uszkodzenia:

  • Uszkodzenia ramy lub zawieszenia
  • Wgniecenia lub pęknięcia w układzie wydechowym
  • Zniszczenie elementów podwozia, które mogą wpłynąć na stabilność pojazdu

Ryzyko: Uszkodzenia podwozia mogą być trudne do naprawy, zwłaszcza gdy dotyczą strukturalnych elementów pojazdu. Naprawa może wiązać się z wysokimi kosztami, a nieprawidłowo naprawione podwozie może wpływać na bezpieczeństwo pojazdu. Dodatkowo, uszkodzenia podwozia to zawsze kot w worku – na zdjęciach zazwyczaj nie widać faktycznego zakresu problemu, dlatego ryzyko zakupu takiego auta jest znacznie większe.


VI - MISSING/ALTERED VIN (Brakujący lub zmieniony numer VIN)

Pojazdy, które mają brakujący lub zmieniony numer VIN, mogą być przedmiotem oszustwa lub kradzieży. VIN jest kluczowym elementem identyfikacyjnym pojazdu, który pozwala na weryfikację jego historii.

Typowe uszkodzenia:

  • Brak numeru VIN lub jego modyfikacja
  • Zmiana lub usunięcie etykiety identyfikacyjnej pojazdu

Ryzyko: Pojazdy z zmodyfikowanym lub brakującym numerem VIN są potencjalnie kradzione lub ukradzione. Taki pojazd może zostać zatrzymany przez władze lub nieprzyjęty do rejestracji. Zakup pojazdu z takim uszkodzeniem wiąże się z dużym ryzykiem prawno-finansowym.


VN - VANDALISM (Wandalizm)

Uszkodzenia pojazdu spowodowane celowym działaniem osób trzecich. Może to obejmować uszkodzenia karoserii, wnętrza, a także zniszczenie elementów elektronicznych i mechanicznych pojazdu.

Typowe uszkodzenia:

  • Porysowana lub uszkodzona karoseria
  • Zniszczone szyby, lusterka, reflektory
  • Usunięte lub zniszczone elementy wnętrza

Ryzyko: Uszkodzenia pojazdu spowodowane wandalizmem mogą być stosunkowo łatwe do naprawienia, ale w przypadku poważniejszych zniszczeń może być konieczna wymiana całych elementów, co podnosi koszty naprawy.


VP - REPLACED VIN (Zastąpiony numer VIN)

Pojazdy, w których numer VIN został wymieniony na inny, mogą budzić podejrzenia co do ich historii. Może to oznaczać próbę ukrycia kradzieży lub innych nielegalnych działań.

Typowe uszkodzenia:

  • Wymiana numeru VIN w celu ukrycia jego prawdziwego pochodzenia
  • Usunięcie oryginalnego numeru VIN i zastąpienie go fałszywym

Ryzyko: Pojazdy z wymienionym numerem VIN mogą być kradzione lub mieć nieznaną historię. Zakup takiego pojazdu wiąże się z dużym ryzykiem prawno-finansowym.


WA - WATER/FLOOD (Uszkodzenia wodne/powodziowe)

Pojazdy, które zostały uszkodzone przez wodę, mogą mieć poważne uszkodzenia, w tym silniku, układzie elektrycznym, podwoziu i wnętrzu.

Typowe uszkodzenia:

  • Zniszczenie układu elektrycznego, w tym silnika, czujników i komputerów pokładowych
  • Uszkodzenie tapicerki, wykładzin, podłogi pojazdu przez wodę
  • Zgnicie lub korozja elementów metalowych

Ryzyko: Uszkodzenia wodne mogą prowadzić do poważnych i kosztownych napraw. Pojazdy z uszkodzeniami powodziowymi mogą mieć trudności z utrzymaniem sprawności w długim okresie, a naprawy mogą nie przywrócić pełnej funkcjonalności pojazdu.


Wszystkie powyższe uszkodzenia mogą być istotnymi informacjami przy ocenie stanu technicznego pojazdu, szczególnie jeśli chodzi o potencjalne naprawy i koszty związane z dalszym użytkowaniem pojazdu.

Używamy cookies, aby poprawić jakość korzystania z serwisu, zgodnie z naszą Polityką prywatności. Zamykając komunikat lub kontynuując przeglądanie, wyrażasz zgodę.