Import aut z USA a przepisy UE i Polski

Rejestracja auta z USA w Polsce jest w pełni legalna i nie wymaga homologacji europejskiej – kluczowy jest pozytywny przegląd techniczny. Żeby go przejść, trzeba wykonać kilka prostych modyfikacji: wymienić lub adaptować reflektory pod przepisy UE, tylne kierunkowskazy na pomarańczowe, dodać tylne światło przeciwmgielne oraz dostosować licznik do km/h. Nie trzeba natomiast zmieniać radia, systemów bezpieczeństwa czy oznaczeń na desce rozdzielczej – nie wpływają one na rejestrację. Cały proces jest prosty i nie generuje dużych kosztów.

Import samochodu z USA do Polski nie jest skomplikowany pod względem prawnym, jednak warto znać kilka podstawowych zasad, które regulują dopuszczenie pojazdu do ruchu w Unii Europejskiej.

Rejestracja bez homologacji

W przeciwieństwie do niektórych państw europejskich, w Polsce nie obowiązuje zakaz rejestracji pojazdów z USA, ani wymóg posiadania tzw. homologacji europejskiej. Oznacza to, że samochód z rynku amerykańskiego może zostać zarejestrowany, nawet jeśli nie został oficjalnie dopuszczony do sprzedaży na terenie UE. Jedyny warunek to uzyskanie pozytywnego wyniku przeglądu technicznego, który potwierdzi, że pojazd spełnia wymagania techniczne obowiązujące w Polsce.

Konieczna adaptacja do przepisów UE

Aby przejść taki przegląd, samochód musi zostać dostosowany do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to przeprowadzenie kilku konkretnych modyfikacji:

  • Wymiana lub adaptacja reflektorów – reflektory w autach z USA mają inną homologację i świecą w sposób symetryczny, często bez wyraźnego odcięcia, co może oślepiać innych kierowców w Europie. Dodatkowo, ich oznaczenia nie spełniają norm UE. Dlatego konieczna jest ich wymiana lub adaptacja na wersję zgodną z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Jeśli samochód jest wyposażony w nowoczesne reflektory matrycowe, można je dostosować poprzez zmianę kodowania, bez konieczności ingerencji, jak ma to miejsce w przypadku zwykłych reflektorów halogenowych, ksenonowych lub LED.
  • Wymiana lub adaptacja tylnych kierunkowskazów – amerykańskie auta ma tylne kierunkowskazy czerwone, które nie są dopuszczalne w UE. Należy je wymienić na pomarańczowe lub „przelutować” istniejące reflektory.
  • Montaż tylnego światła przeciwmgielnego – auta z USA zazwyczaj nie mają tego wyposażenia, które w Polsce jest obowiązkowe.
  • Dostosowanie prędkościomierza i licznika – tarcza prędkościomierza musi wskazywać wartości w kilometrach na godzinę (km/h). Jeśli auto posiada wyłącznie mph (mile na godzinę) i nie dubluje w kilometrach, licznik trzeba wymienić lub uzupełnić oznaczenia.

Inne różnice nie wpływają na rejestrację

Wielu użytkowników zastanawia się, czy konieczna jest również wymiana radia, systemów bezpieczeństwa (np. eCall), czy oznaczeń kontrolek na desce rozdzielczej. Na szczęście nie – diagnosta podczas przeglądu nie wymaga modyfikacji tych elementów. Oznaczenia mogą pozostać w języku angielskim, a radio z amerykańskim zakresem fal również nie stanowi problemu. Tego typu kwestie mają znaczenie jedynie dla wygody użytkownika, ale nie są wymagane do uzyskania dopuszczenia do ruchu i rejestracji pojazdu.

Używamy cookies, aby poprawić jakość korzystania z serwisu, zgodnie z naszą Polityką prywatności. Zamykając komunikat lub kontynuując przeglądanie, wyrażasz zgodę.