
Sprowadzenie samochodu z USA wiąże się z szeregiem kosztów, które należy uwzględnić już na etapie planowania zakupu. Finalny koszt pod klucz to suma wydatków związanych z ceną zakupu, transportem, cłem, VAT-em, akcyzą, naprawami oraz rejestracją samochodu. Koszty te mogą się różnić w zależności od rodzaju pojazdu, jego uszkodzeń oraz specyficznych wymagań związanych z importem.
Aby ułatwić Ci planowanie i uniknąć niespodzianek, możesz skorzystać z naszego kalkulatora ceny pod dom. Narzędzie automatycznie przeliczy wszystkie koszty i poda szacunkowy koszt końcowy pojazdu w Polsce.
1. Koszt zakupu samochodu
Pierwszym, podstawowym kosztem jest cena zakupu samochodu na aukcji, która zależy od stanu technicznego pojazdu, jego uszkodzeń oraz popularności modelu. Koszt zakupu może sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, a w przypadku samochodów z uszkodzeniami – może być znacznie niższy.
2. Koszty aukcyjne i prowizja brokera
Oprócz ceny pojazdu, każda aukcja wiąże się z dodatkowymi opłatami:
- Buyer Fee (Сopart / IAAI) – podstawowa prowizja domu aukcyjnego, której wysokość rośnie wraz z wartością samochodu. Im droższy pojazd, tym wyższa opłata: 0 – 720 USD lub 6% od wartości dla drogich samochodów.
- Virtual Bid Fee (Copart) lub Internet Bid Fee (IAAI) – doliczana, gdy bierzesz udział w licytacji online. Dotyczy zarówno Pre-Bid, jak i Live Bid. Wysokość zależy od ceny pojazdu i wynośi 0 – 160 USD.
- Gate Fee (Copart) lub Service Fee (IAAI) – standardowa opłata serwisowa naliczana do każdego zakupu za przygotowanie auta do odbioru (np. ustawienie pojazdu na placu, załadunek wózkiem widłowym) — 95 USD.
- Environmental Fee (Сopart / IAAI) – niewielka opłata środowiskowa za pojazdy, niezdatne do jazdy. Dotyczy np. recyklingu płynów eksploatacyjnych — 15 USD.
- Title-Handling Fee (Copart / IAAI) – opłata za przygotowanie i wysyłkę dokumentu własności (Title) — 20 USD.
- Dodatkowo, w zależności od miejsca, w którym znajduje się pojazd, mogą wystąpić lokalne opłaty
3. Koszt transportu z USA do UE
Transport pojazdu zza oceanu to jeden z kluczowych etapów całego procesu importu i ma bezpośredni wpływ na czas realizacji oraz finalne koszty. Składa się on z dwóch głównych etapów:
- Transport lądowy do portu załadunku. Samochód po zakupie na aukcji musi zostać przewieziony z placu aukcyjnego do najbliższego portu morskiego. Koszt tego etapu uzależniony jest przede wszystkim od odległości między miejscem zakupu a wybranym portem i zazwyczaj mieści się w przedziale 300–600 USD
- Transport morski do portu docelowego w UE. Po dotarciu do portu, pojazd zostaje załadowany na kontenerowiec i wysłany do Europy. Koszty zależą od lokalizacji portu załadunku:
- Porty wschodniego wybrzeża (np. Nowy Jork, Savannah, Baltimore): Koszt transportu wynosi zwykle 1000–1200 USD.
- Porty zachodniego wybrzeża (np. Los Angeles, San Diego): Ze względu na znacznie dłuższą trasę przez Kanał Panamski, koszt wzrasta do 1400–1600 USD.
- Ewentualne dodatkowe opłaty. Warto pamiętać, że niektóre typy pojazdów mogą generować dodatkowe koszty:
- Samochody elektryczne i hybrydowe – akumulatory litowo-jonowe wymagają specjalnych środków ostrożności przy załadunku i transporcie, co oznacza dodatkowe opłaty za tzw hazardous transport. W związku z tym, transport elektrycznych samochodów będzie droższy o 100 USD w porównaniu do tradycyjnych pojazdów, ponieważ firmy transportowe muszą przestrzegać specjalnych procedur bezpieczeństwa.
- Pojazdy ponadgabarytowe (np. duże SUV-y, pickupy, vany) – wyższe stawki z uwagi na ich rozmiary i masę. Zwykle wymagają one większej przestrzeni w kontenerze, co podnosi koszt transportu o 200 - 1700 USD.
- Opóźnienie procesu może zwiększyć koszty magazynowania.
4. Cło, VAT i akcyza
Obowiązki celne związane z importem samochodów z USA obejmują opłatę celną, VAT oraz akcyzę. Koszty te zależą od wielu czynników, takich jak wartość pojazdu, jego rodzaj oraz pojemność silnika.
- Cło – standardowa stawka cła dla samochodów wynosi 10% wartości pojazdu, choć może być inna w przypadku niektórych wyjątkowych sytuacji.
- VAT – wynosi 19–23% wartości samochodu (wraz z kosztami transportu i cła). Należy pamiętać, że stawka VAT różni się w zależności od kraju portu docelowego w UE.
- Akcyza – to podatek naliczany od wartości pojazdu, pojemności i typu silnika, który należy opłacić przed rejestracją auta. Wysokość akcyzy zależy od pojemności silnika:
- do 2000 cm³ – 3,1%
- powyżej 2000 cm³ – 18,6%
- Preferencyjne stawki dla hybrydów, elektryków i zabytków.
- Koszty usług agencji celnej – wynosi 500–1000 EUR i obejmuje lokalne opłaty linii żeglugowej, transport kontenera do magazynu, rozładunek, zdjęcia samochodu po rozładunku, założenie kół (jeśli wymagane), zabezpieczenie uszkodzeń folią (jeśli wymagane), odprawę celną, załadunek na lawetę, złożenie deklaracji VAT i celnej, inspekcję celną.
5. Koszty napraw i adaptacji pod przepisy UE
Po sprowadzeniu samochodu z USA konieczne będzie wykonanie adaptacji, czyli dostosowania pojazdu do europejskich norm technicznych i przepisów drogowych. Obejmuje to m.in. zmianę świateł, montaż tylnych przeciwmgielnych, czy aktualizację wskaźników z mil na kilometry. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w reflektory matrycowe oraz cyfrowe liczniki, adaptacja polega na przekodowaniu świateł i prędkościomierza, bez konieczności lutowania lub zakupu nowych części.
Jeśli pojazd był powypadkowy, trzeba również wykonać niezbędne naprawy blacharskie i mechaniczne, tak aby samochód przeszedł przegląd techniczny i został dopuszczony do rejestracji w kraju.
Koszty adaptacji i napraw zależą od stopnia uszkodzenia samochodu oraz łatwości dostosowania go do przepisów UE.
6. Koszt rejestracji
Ostatnim elementem kosztorysu importu samochodu z USA jest wykonanie badań technicznych oraz rejestracja pojazdu w Polsce. Po przeprowadzeniu napraw i adaptacji należy udać się na stację diagnostyczną, gdzie auto przejdzie obowiązkowy przegląd techniczny i dodatkowo przegląd powypadkowy dla uszkodzonych samochodów. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku można przystąpić do rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Wymaga to przedstawienia kompletu dokumentów, w tym m.in. dowodu zakupu, tytułu własności, potwierdzenia opłat celno–podatkowych i zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów. Dopiero wtedy auto zostaje zarejestrowane i dopuszczone do ruchu.
Całkowity koszt tego etapu wynosi około 400 zł.